XXIX Międzynarodowy Festiwal Muzyki Religijnej w Rumi
Październikowe dni od ponad 29 lat to czas zarezerwowany w naszej Inspektorii na zmagania konkursowe młodych organistów i śpiewaków. W dniach 19-21 października 2017 roku w Sanktuarium maryjnym w Rumi, odbył się XXIX Międzynarodowy Festiwal Muzyki Religijnej im. Ks. Prof. Stanisława Ormińskiego. W pięknej i akustycznej świątyni, można było pocieszyć swoje serce i ucho przy znanych utworach niemieckich, francuskich i polskich kompozytorów.
Nad całością, przebiegiem Międzynarodowego Festiwalu stał Komitet Organizacyjny. Dyrektorem Artystycznym Festiwalu, jak co roku, jest profesor Akademii Muzycznej – Roman Perucki, znany i ceniony wirtuoz, organista, mistrz w swojej dziedzinie. Nie sposób wymienić wszystkich, którzy zaangażowali się bezpośrednio w przygotowanie Festiwalu, ale na pewno pominąć nie można Pana Daniela Ptacha, Elżbiety Waśkowskiej, Wspólnoty Salezjańskiej z Rumi, na których spoczywa ogromna praca, zaangażowanie w sprawne przygotowanie Festiwalu.
Dni Festiwalowe podzielone były na dwa konkursy: organowy i chórowy. Otwarcia Festiwalu dokonał ks. Proboszcz i Kustosz sankyuarium matki Bożej Wspomożycielki Wiernych – ks. dr Janusz Sikora, który w słowach życzliwości, już gratulował wszystkim, którzy dostali się i to właśnie oni są zwycięzcami. W swoich słowach przywitał wszystkich uczestników, sponsorów i zacne Jury, które rozpoczęło ciężką pracę.
Konkurs organowy.
Pierwszego dnia 19 października – rozpoczął się konkurs organowy, w którym udział wzięli:
- Zuzanna Bera – Polska – Akademia Muzyczna z Poznania, z klasy organów Sławomira Kamińskiego i Jakuba Pankowskiego
Dietrich Buxtehude Preludium in D, Bux WV 139
Friedrich Christians Mohrheim Trio in A
Louis Vierne nr 12: Canzona oraz nr 2 Cortege
Alexandre Guilmant Lamentation op. 45
- Jarosław Kocik– Polska –Uniwersytet Muzyczny z Warszawy, z klasy organów Bartosza Jakubczaka i Jarosława Wróblewskiego
Dietrich Buxtehude Preludium in D, Bux WV 139
Friedrich Christians Mohrheim Trio in G
Louis Vierne nr 12: Canzona oraz nr 11 Divertissement
Alexandre Guilmant Lamentation op. 45
- Elizaveta Łobanova – Rosja – Konserwatorium Muzyczne z Sankt Petesburga, z klasy organów Daniela Zaretskyego
Dietrich Buxtehude Preludium i fuga a – moll Bux WV 153
Friedrich Christians Mohrheim Trio in G
Louis Vierne nr 12: Canzona oraz nr 2 Cortege
Alexandre Guilmant Lamentation op. 45
- Piotr Pawlak - Polska - Akademia Muzyczna w Gdańsku, z klasy organów Hanny Dys
Dietrich Buxtehude Preludium in a Bux WV 153
Friedrich Christians Mohrheim Trio in G
Louis Vierne nr 12: Canzona oraz nr 2 Cortege
Alexandre Guilmant Lamentation op. 45
- Maciej Somerla – Polska - Akademia Muzyczna we Wrocławiu, z klasy organów Andrzeja Chorosińskiego
Dietrich Buxtehude Preludium in D Bux WV 139
Friedrich Christians Mohrheim Trio in G
Louis Vierne nr 12: Canzona oraz nr 11 Divertissement
Alexandre Guilmant Lamentation op. 45
- Damian Sorota – Polska – Uniwersytet Muzyczny z Warszawy, z klasy organów Jana Bokszczanina
Dietrich Buxtehude Preludium in D Bux WV 139
Friedrich Christians Mohrheim Trio in A
Louis Vierne nr 12: Canzona oraz nr 2 Cortege
Alexandre Guilmant Lamentation op. 45
- Mateusz Wierzchowski – Polska – Akademia Muzyczna w Poznaniu, z klasy organów Elżbiety Karolak i Michała Wachowiaka
Dietrich Buxtehude Toccata in F Bux WV 157
Friedrich Christians Mohrheim Trio in A
Louis Vierne nr 12: Canzona oraz nr 2 Cortege
Alexandre Guilmant Lamentation op. 45
- Olgierd Wysocki – Polska – Akademia Muzyczna w Gdańsku, z klasy organów Hanny Dys
Dietrich Buxtehude Preludium in D Bux WV 139
Friedrich Christians Mohrheim Trio in G
Louis Vierne nr 12: Canzona oraz nr 11 Divertissement
Alexandre Guilmant Lamentation op. 45
- Urszula Zaleska – Polska – Akademia Muzyczna we Wrocławiu, z klasy organów Tomasza Głuchowskiego
Dietrich Buxtehude Preludium in a Bux WV 153
Friedrich Christians Mohrheim Trio in A
Louis Vierne nr 12: Canzona oraz nr 11 Divertissement
Alexandre Guilmant Lamentation op. 45
Każdy z uczestników miał do wykonania utwory, które zostały zaprezentowane w I etapie. Zacne Jury w składzie:
Prof. Daniel Zaretsky – Konserwatorium Muzyczne – Rosja -Przewodniczący Jury
Prof. Jan Bokszczanin – Uniwersytet Muzyczny - Warszawa
Prof. Roman Perucki – Akademia Muzyczna – Gdańsk
Prof. Wacław Golonka – Akademia Muzyczna – Kraków
Prof. Hanna Dys – Akademia Muzyczna – Gdańsk
Ks. dr Maciej Szczepankiewicz – Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego – Warszawa
Ks. mgr lic. Marcin Balawander – Uniwersytet Mikołaja Kopernika - Toruń – sekretarz
dokonało oceny w/w artystów i postanowiło w wyniku tajnego głosowania dopuścić do drugiego etapu następujące osoby z programem:
- Jarosław Kocik– Polska –Uniwersytet Muzyczny z Warszawy, z klasy organów Bartosza Jakubczaka i Jarosława Wróblewskiego
Jan Sebastian Bach Preludium i fuga a-moll BWV 543
Alexandre Guilmant II cz. z I Sonaty d – moll op. 42
Ks. Zbigniew Malinowski Tryptyk V
- Elizaveta Łobanova – Rosja – Konserwatorium Muzyczne z Sankt Petesburga, z klasy organów Daniela Zaretskyego
Jan Sebastian Bach Preludium i fuga h-moll BWV 544
Alexandre Guilmant II cz. z I Sonaty d – moll op. 42
Ks. Zbigniew Malinowski Tryptyk V
- Piotr Pawlak - Polska - Akademia Muzyczna w Gdańsku, z klasy organów Hanny Dys
Jan Sebastian Bach Preludium i fuga a-moll BWV 543
Alexandre Guilmant II cz. z I Sonaty d – moll op. 42
Ks. Zbigniew Malinowski Tryptyk V
- Damian Sorota – Polska – Uniwersytet Muzyczny z Warszawy, z klasy organów Jana Bokszczanina
Jan Sebastian Bach Preludium i fuga a-moll BWV 543
Alexandre Guilmant II cz. z I Sonaty d – moll op. 42
Ks. Zbigniew Malinowski Tryptyk VI
- Olgierd Wysocki – Polska – Akademia Muzyczna w Gdańsku, z klasy organów Hanny Dys
Jan Sebastian Bach Preludium i fuga G – dur BWV 541
Alexandre Guilmant II cz. z I Sonaty d – moll op. 42
Ks. Zbigniew Malinowski Tryptyk VI
20 października br odbyły się przesłuchania w/w młodych muzyków. Jury w w/w składzie po rozmowach, dyskusjach, opiniach w tajnym głosowaniu przyznało następujące nagrody i miejsca.
I tak,
- I miejsce i nagrodę w wysokości 7.000 zł ufundowaną przez Burmistrza Miasta Rumi dla Piotra Pawlaka z Akademii Muzycznej z Gdańska z klasy organów Hanny Dys.
- II miejsce i nagrodę w wysokości 2.000 zł ufundowaną przez Księdza Arcybiskupa Gdańskiego dla Elizavety Łobanovej z Konserwatorium Muzycznego z Sankt Petesburga, z klasy organów Daniela Zaretskyego
- trzy III miejsca i nagrodę w wysokości po 350 zł ufundowaną przez Starostę Powiatu Wejherowskiego dla Jarosława Kocika z Uniwersytetu Muzycznego z Warszawy, z klasy organów Bartosza Jakubczaka i Jarosława Wróblewskiego, dla Damiana Soroty z Uniwersytetu Muzycznego z Warszawy – filia w Białymstoku - z klasy organów Jana Bokszczanina oraz dla Olgierda Wysockiego z Akademii Muzycznej z Gdańska z klasy organów Hanny Dys.
Dzień ten, był dniem wyjątkowym nie tylko z możliwości przesłuchań muzyków, ale przede wszystkim z Koncertu organowego „Improwizacje na temat pieśni religijnych” Profesora Pirre Pincemaille z Paryża, który – podsumował konkurs oraz ogłosił wyniki tegorocznego konkursu Muzyki Organowej.
Konkurs zespołów chóralnych i konkurs na najlepsze wykonanie pieśni religijnej w języku kaszubskim.
Dnia 21 października w miesięczne wspomnienie NMP Wspomożycielki Wiernych rozpoczął się konkurs chórowy w dwóch kategoriach: zespołów chóralnych i zespołów kameralnych.
Do zmagań konkursowych zgłosiło się 14 chórów (po 7 z każdej kategorii)
- Zespoły chóralne – powyższej 16 osób + dyrygent
- Chór „Cantata” z Elbląga (dyrygent – Marta Drózda - Kulkowska)
- Chór Kameralny Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina z Warszawy (dyrygent – Krzysztof Kusiel – Moroz)
- Chór Mieszany Instytutu Muzyki Uniwersytetu Zielonogórskiego z Zielonej Góry (dyrygent Iwona Wiśniewska - Salamon)
- Chór Żeński Zespołu Szkół Muzycznych im. Ignacego padarewskiego „Schola Cantorum Bialostociensis” z Białegostoku (dyrygent – Anna Olszewska)
- Szczeciński Chór Chłopięcy „Słowiki” ze Szczecina (dyrygent – Grzegorz Handke)
- Warszawski Chór Chłopięcy i Męski przy Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina z Warszawy (dyrygent – Jakub Michał Hutek)
- Zespoły kameralne – do 16 osób + dyrygent
- Chór „Concentus” z Działdowa (dyrygent – Dominika Banach)
- Chór „Nadzieja” z Nakła nad Notecią (dyrygent – Michał Gacka)
- Chór Sanktuarium św. Jakuba Apostoła z Lęborka (dyrygent – Maciej Jachimowicz)
- Kameralny Zespół Męski z Gniezna (dyrygent – Roman Nowak)
- Zespół Wokalny „Harmonic Solution” ze Szczecina (dyrygent – Urszula Żmijewska
Każdy z prezentowanych chórów w swoim repertuarze musiał mieć dwie kompozycje polskich muzyków. Komitet Organizacyjny powołał na ten dzień Jury w składzie:
- Prof. Marek Rocławski – Akademia Muzyczna – Gdańsk – Przewodniczący Jury
- Prof. Anna Domańska – Akademia Muzyczna – Łodź
- Prof. Jolanta Szybalska – Matczak – Akademia Muzyczna - Wrocław
- dr Małgorzata Chyła – Akademia Muzyczna - Kraków
- mgr Tomasz Fobke – Rada Chórów Kaszubskich
- Ks. dr Krzysztof Niegowski – Rektor Wyższej Szkoły Bankowej – Piła
- Ks. mgr lic. Marcin Balawander – Uniwersytet Mikołaja Kopernika - Toruń – sekretarz
Po przesłuchaniu wszystkich chórów, Jury udało się na tajne obrady. Po głosowaniu, dyskusjach Jury przyznało następujące miejsca i wyróżnienia.
Grand Prix i nagroda ufundowana przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w wysokości 10.000 złotych zostały przyznane Chórowi Żeńskiemu Zespołu Szkół Muzycznych im. Ignacego Padarewskiego „Schola Cantorum Bialostociensis” z Białegostoku, pod dyrekcją Anny Olszewskiej.
Kategoria: Zespoły chóralne
ZŁOTY DYPLOM za zdobycie 97 punktów został przyznany: Chórowi Żeńskiemu Zespołu Szkół Muzycznych im. Ignacego Padarewskiego „Schola Cantorum Bialostociensis” z Białegostoku, pod dyrekcją Anny Olszewskiej.
ZŁOTY DYPLOM za zdobycie 96 punktów został przyznany: Chórowi Kameralnemu Uniwersytetu Muzycznego z Warszawy pod dyrekcją Krzysztofa Kusiel – Moroza
ZŁOTY DYPLOM za zdobycie 92 punktów został przyznany: Szczecińskiemu Chórowi Chłopięcemu „Słowiki” ze Szczecina, pod dyrekcją Grzegorza Handke.
SREBRNY DYPLOM za zdobycie 87 punktów został przyznany: Chórowi Mieszanemu Instytutu Muzyki Uniwersytetu Zielonogórskiego z Zielonej Góry, pod dyrekcją Iwony Wiśniewskiej - Salamon
SREBRNY DYPLOM za zdobycie 83 punktów został przyznany: Chórowi „Cantata” z Elbląga, pod dyrekcją Marty Drózda - Kulkowskiej
BRĄZOWY DYPLOM za zdobycie 70 punktów został przyznany: Warszawskiemu Chórowi Chłopiecemu i Męskiemu przy Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina z Warszawy, pod dyrekcją Jakuba Michała Hutka
Kategoria: Zespoły kameralne
ZŁOTY DYPLOM za zdobycie 96 punktów został przyznany Chórowi „Nadzieja” z Nakła nad Notecią, pod dyrekcją Michała Gacka
SREBRNY DYPLOM za zdobycie 81 punktów został przyznany Chórowi „Concentus” z Działdowa, pod dyrekcją Dominiki Banach
BRĄZOWY DYPLOM za zdobycie 73 punktów został przyznany Zespołowi Wokalnemu „Harmonic Solution” ze Szczecina, pod dyrekcją Urszuli Żmijewskiej
I miejsce w kategorii „Zespoły Chóralne” i nagroda ufundowana przez Marszałka Województwa Pomorskiego w wysokości 5.000 zł została przyznana: Chórowi Kameralnemu Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina z Warszawy, pod dyrekcją Krzysztofa Kusiel – Moroza.
I miejsce w kategorii „Zespoły Kameralne” i nagroda ufundowana przez Księdza Inspektora Salezjańskiej Inspektorii św. Wojciecha z siedzibą w Pile w wysokości 5.000 zł została przyznana: Chórowi „Nadzieja” z Nakła nad Notecią, pod dyrekcją Michała Gacka.
Kategoria: Konkurs na najlepsze wykonanie pieśni religijnej w języku kaszubskim
- Za najlepsze wykonanie pieśni religijnej w języku kaszubskim i nagrodę w wysokości 3.000 złotych ufundowaną przez Starostę Powiatu Wejherowskiego otrzymał Chór Mieszany Instytutu Muzyki Uniwersytetu Zielonogórskiego z Zielonej Góry pod dyrekcją Iwony Wiśniewskiej – Salamon
- Za wykonanieutworu w języku kaszubskim Puchar Prezesa Rady Chórów Kaszubskich otrzymuje Zespół Wokalny „Harmonic Solution” ze Szczecina, pod dyrekcją Urszuli Żmijewskiej.
Wyróżnienia
- Wyróżnienie za najlepsze wykonanie utworu muzyki dawnej i nagrodę ufundowaną przez Prezydenta Miasta Wejherowa w wysokości 1.000 złotych otrzymał Chór Kameralny Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina z Warszawy, pod dyrekcją Krzysztofa Kusiel - Moroza
- Wyróżnienie za walory brzmieniowe i nagrodę ufundowaną przez Starostę Powiatu Wejherowskiego w wysokości 950 złotych otrzymał Szczeciński Chór Chłopięcy „Słowiki” ze Szczecina, pod dyrekcją Grzegorza Handke
- Puchar Prezesa Zarządu Głównego Polskiego Związku Chórów i Orkiestr dla Chóru „Nadzieja” z Nakła nad Notecią, pod dyrekcją Michała Gacka.
- Puchar Prezesa Oddziału Gdańskiego Polskiego Związku Chórów i Orkiestr dla Chóru „Concentus” z Działdowa pod dyrekcją Dominiki Banach
Tego samego dnia odbyło się również seminarium dla dyrygentów, które poprowadziła profesor Alina Kowalska Pińczak. Tematem seminarium było Problemy z intonacją w zespołach chóralnych.
Koncert Finałowy, jak co roku, odbył się na zakończenie przesłuchań oraz po obradach Jury. Podczas tegorocznego Koncertu upamiętniono 30 rocznice śmierci ks. Profesora Stanisława Ormińskiego. Orkiestra Symfoniczna Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, chór Kameralny „441 Hz” pod dyrekcją Anny Wilczewskiej wykonali w asyście solistów:
Victoria Vatutina – sopran
Ewa Marciniec -alt
Pavlo Tolstoy – tenor
Leszek Skrla – bas, baryton
George Tchitchinadze – dyrygent
Wykonali REQUIEM d moll Wolfganga Amadeusza Mozarta
Uroczysta Msza święta zakończyła XXIX Międzynarodowy Festiwal Muzyki Religijnej w Rumii.
Mam ogromną nadzieję, że XXX – JUBILEUSZOWY – MIĘDZYNARODOWY FESTIWAL W RUMI odbędzie się w wielkim klimacie radosnej i twórczej muzyki oraz salezjańskiej radości. Komitet organizacyjny pragnie podkreślić, że bez osób: Elżbiety Waśkowskiej, Daniela Ptacha i Profesora Romana Peruckiego nasz festiwal byłby w świecie muzycznym słabym festiwalem, a tak ma mocne strony pisane w kulturze muzyki organowej i chórowej.
Opr. Ks. mgr lic. Marcin Balawander sdb – sekretarz Międzynarodowego Festiwalu